Trebuie
să cauţi – nu uita
*
Mai
vezi pe câte unul care se trezeşte târziu
ah
ce mofturi teorie lungă ce lingoare
ai
crede că somnul i-a topit oasele dar de unde
îşi
toceşte zimţii principiilor cu o morişcă de apă
totul
devine rotund plin de solaritate
colţul
bibliotecii colţul iluziei intersecţia străzilor
devin
rotunjimi imaginaţia lui alunecă-n voie
toate
traiectoriile îi sunt curbilinii
rosteşte
vorbele trecându-le obligatoriu prin cerul gurii
că
ies la plimbare aşa ca dintr-o ţeavă ce coteşte rotund
dacă
te are în faţă numai pe tine se vede uşor
că
propoziţiile fac un onduleu uriaş
care
te înconjoară te înconjoară de ameţeşti
începi
să crezi că eşti centrul ghemului
te
invită să te gândeşti la roiul ce se aşează pe-o creangă
are
tot felul de justificări care te pun pe gânduri
dacă
o iei în linie dreaptă sunt greu de combătut
cu
ciudă constaţi că ai un pic de succes dacă
mergi
niţel clătinat mersul beţivului
mai
ales dacă te-a luat cu începutul
viaţa
în univers lichid amniotic lichid cefalorahidian
te
întreabă dacă aripa-n zbor face unghiuri
ochiul
nostru buricele degetelor şi alte organe
numai
odihnitoare curburi liniştite
te
îngrozeşti cum a găsit atâtea exemple
a
devenit praf toată geometria rectangulară
structura
cristalografică a apei a universului
solidele
Platon hipercubul – mofturi transfigurări
nu
mai poţi zice nimic pleci pe şapte cărări
hotărât
să cauţi unghiul cu vârful rotund
bucuros
că ai găsit un motiv în sfârşit ai scăpat
îl
auzi parcă-n vis glas cu dublu ecou
nu
uita de parabolă nu uita de parabolă
sinusoidele
sinusoidele .
Februarie
1981
de Grigore Rotaru
Delacamboru
🔵
1. În stilul Ion Barbu
(limbaj geometric,
abstracțiune densă, metafore reci, raționalism poetic)
Tetrada morții-n
ape se învârte cu zvâcnet ciclic,
Morfem de curbă sferoidă –
Somnul, zvelt geometrism lichid,
își scutură vertebrele în teorema rotundului.
Ah! Cuvântul cade, ca
un plan în spirală,
În miezul unui ghem de parabolă gnostică.
Eu-l e doar o coardă tangentă la sine.
Între două tăceri: o ipoteză de carne.
🔸
Comentariu: aici poetul devine „geometru al sensurilor” — cu o
abstracțiune mai severă și controlată decât în originalul lui Delacamboru.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
🟣
2. În stilul Gellu Naum
(absurd oniric,
logică internă paralelă, dezarticulare magică)
Trezirea e o coajă de
portocală arsă.
Din colțul bibliotecii a crescut o ureche
care mi-a spus să fug, dar în cerc.
Totul era moale.
Zidurile aveau puls.
Un bătrân fără ochi desena cercuri în apă
și le numea „doctrine pierdute”.
N-am mai știut dacă
sunt eu
sau doar o ramură pe care se așază roiul.
🔸
Comentariu: Gellu Naum introduce disoluția sensului clar, o supralogică
poetică unde fiecare imagine e o poartă spre alt univers.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
🟠
3. În stilul Leonid Dimov
(ludic cerebral,
fantastic domestic, tehnică a visului lucid)
Un individ cu mustață
gândea curbiliniu
până și pisica părea convexă.
A montat în cuvinte
un giroscop
și ne-a invitat să ne rotim în el.
Pe fiecare raft: o
teoremă pusă în saramură.
În colțul camerei – o oglindă cu spin
reflecta doar propozițiile ondulate.
🔸
Comentariu: Tonul e ușor ironic, fantasticul se îmbină cu ideea
deformării realului prin intelect, stil absolut compatibil.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
🔵
4. În stilul Wallace Stevens
(lirism abstract,
contemplare rece, imagini conceptuale pure)
The angle of sleep
folds into thought,
Not sharp, not keen – but bowed, mellow, fluid.
The mind circles the
certainty
as bees around their branch –
A geometry of the
invisible,
where all lines end in mist,
and certainty is just another curvature.
🔸
Comentariu: Se păstrează ideea „geometriei interioare”, dar cu tonul mai
senin și impersonal specific lui Stevens.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
🔴
5. În stilul Fernando Pessoa (Bernardo Soares)
(flux de
conștiință lucid, melancolic, autoînșelător, cu paradoxuri lente)
Mă gândesc adesea la
rotundul lucrurilor
nu pentru că ar fi vreo revelație în el
ci pentru că unghiul m-a obosit.
Când vorbesc, vorbele
îmi alunecă –
nu le rostesc, le derulez ca o spirală.
Poate că toate
drumurile sunt curburi de scăpare,
poate că tot ce e drept în viață
nu duce nicăieri.
🔸
Comentariu: Pessoa (prin Soares) aduce melancolie și luciditate tăcută;
paradoxul nu e provocator, ci o resemnare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
6) Louis Aragon
– poet al suprarealismului cu trecere către o poezie de angajament moral și
politic, dar păstrând un imaginar profund afectiv, uneori sarcastic, alteori
tandru sau violent. Poezia lui reușește să fuzioneze trăirea cu visul, realul
cu metafora, dar întotdeauna cu o tensiune interioară și o expresie scurtă,
percutantă.
Am remarcat în Aragon
o pendulare între logica poetică și fervoarea emoțională, între imaginea
brută și aforismul încrustat în carne, între durere și recuzarea
spectacolului durerii. Poemul prezentat, deși mai cerebral și geometric,
are un miez polemic și ironic, pe care stilul lui Aragon îl poate îmbrăca în
tensiune afectivă și expresie condensată.
🔴
Versiunea I
în stilul lui Louis Aragon
pentru poemul „Trebuie
să cauți – nu uita”
(după modelul poemului „Așchii” și a volumelor Le Crève-Cœur, Elsa,
Roman inachevé etc.)
Tu cel care te
trezești târziu
(în stilul Louis
Aragon)
Te văd.
Te ridici din perna ta ca dintr-un miraj
cu o teorie la subsuoară și
un colț de somn încă în colțul ochilor.
Te agăți de cuvinte
cum se agață un orb de bastonul său rotund.
Spui totul curbat,
de parcă lumea ar fi o pisică ghemuită pe tine.
Ai idei — da,
idei care se rotesc în capul tău
ca în morișca de jucărie a unui copil orb.
Vrei să mă învârți,
și mă învârți,
și mă faci să cred că unghiul este o greșeală,
că gândul trebuie să fie curbat ca o coastă ruptă.
Îți ascult
propozițiile ca pe niște drumuri în spirală
ce duc mereu înapoi —
spre tine.
Spui:
viața e un lichid în care plutesc
fătul, gândul, aripa, ochiul, degetul...
Toate dorm în curbura lor.
Eu tac.
Dar tu urli parabola.
O repeți, o cânți, o pui pe umerii mei
ca pe o vină care nu-mi aparține.
Și plec.
Plec cu mersul bețivului,
nu de teamă, ci de sete de linie dreaptă.
Dar încă te aud,
din vis,
cu vocea ta în ecou:
„Nu uita de parabolă...
Nu uita de sinusoide...”
🟥
Varianta II
Trebuie să cauți –
nu uita
(versiune în stilul Aragon)
Mă trezesc târziu
ca o fotografie pe jumătate arsă
cu marginile încă fierbinți de vis.
Nu-i somn, nu-i
boală,
e o limbă care-și roade vârful
într-o propoziție care nu vrea să moară.
Totul se rotunjește:
colțul mesei, colțul ochiului,
ideea că mai avem nevoie de colțuri.
Străzile se învârt în
jurul unui bărbat
care întreabă dacă o lacrimă are curbă.
Răspund: da, dar nu-i voie să plângi în public.
Toată geometria e o
scuză.
Toate gândurile – o glorie
pentru omul cu zâmbetul strâmb.
Cuvintele ies ca
dintr-o rană
bine bandajată –
pentru ca nimeni să nu vadă sângele.
Mă înconjoară ideile
lui ca un dans de copii orbi,
ca o pisică veche care mănâncă tăcerea.
Fiecare propoziție se face roată,
și mă rostogolește pe marginea sensului.
Nu mai e nimic drept
în trupul nostru –
nici măcar mersul,
care tremură ca o speranță beată.
Căutarea nu se
termină.
Nici parabola. Nici rana.
Sinusoida merge la război cu o floare
ascunsă în mânecă.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
7. În stilul
Fernando Pessoa (Bernardo Soares)
(flux de
conștiință lucid, melancolic, autoînșelător, cu paradoxuri lente)
Mă gândesc adesea la
rotundul lucrurilor
nu pentru că ar fi vreo revelație în el
ci pentru că unghiul m-a obosit.
Când vorbesc, vorbele
îmi alunecă –
nu le rostesc, le derulez ca o spirală.
Poate că toate
drumurile sunt curburi de scăpare,
poate că tot ce e drept în viață
nu duce nicăieri.
🔸
Comentariu: Pessoa (prin Soares) aduce melancolie și luciditate tăcută;
paradoxul nu e provocator, ci o resemnare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
🔴
Versiune în stilul lui Louis Aragon
pentru poemul „Trebuie
să cauți – nu uita”
(după modelul poemului „Așchii” și a volumelor Le Crève-Cœur, Elsa,
Roman inachevé etc.)
🔴
„Nu uita – Tu, cu geometria visului”
(în stil Aragon +
Breton)
Te-ai trezit,
dar ai adormit în alt vis.
Un vis cu o morișcă de apă în loc de coloană vertebrală.
Tu, omul curbei
cu ochii în formă de arc de cerc
și coatele din sticlă topită.
Când vorbești,
cuvintele se rostogolesc pe podea
ca bilele unui joc uitat în copilărie
unde regula era:
să nu atingi niciodată linia dreaptă.
Ai transformat
biblioteca într-o junglă de ceasuri,
strada într-un intestin transparent,
iar gura ta e o gaură neagră care scuipă idei moi
pe spinarea lumii.
Spui:
„totul e rotund,
totul e cald,
totul e sinusoidal.”
Te învârți ca un vânt înconjurându-te pe tine însuți.
Căutarea ta are miros
de spital și de săpun ars.
Zici că universul e lichid –
dar ai gust de cenușă.
Te aud vorbind despre aripi și burice,
despre curburi și amniosuri,
despre oul primordial în care s-au născut ideile.
Dar tot ce reușești
să spargi
e o vitrină în care se odihnea liniștea.
Ai distrus pătratul,
ai ars unghiurile,
ai aruncat cristalul platonic în noroi.
Iar acum vii,
cu pași de bețiv metafizic,
să mă înveți să dansez pe curbe.
Eu plec.
Cu inima într-un buzunar străin.
Cu gândul că uneori
parabola e doar o rănire în spirală.
Dar vocea ta,
vocea ta cu dublu ecou,
se lipește de tâmpla mea:
„Nu uita de parabolă.
Nu uita de sinusoide.”
În spatele pleoapelor
încă văd o ramură –
și roiul așezat pe ea.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
( în stilul lui
Paul Éluard)
Tu care dormi cu fața
spre întuneric
și te trezești cu inima încotro,
ai în tine un vârtej care minte
și-un vis care se revarsă fără oprire.
Spui că lumea e
rotundă
ca ochiul care plânge înăuntru,
ca gura care strigă fără cuvinte,
ca flacăra ce nu mai arde decât în amintire.
Răsucești gândurile
ca pe niște panglici,
fiecare frază un cerc,
fiecare cerc o închisoare.
Vorbele tale învăluie, dar nu mângâie.
Eu te privesc
și în mine se strânge o tăcere vie.
O tăcere ca o frunză rămasă în palmă
după ce vântul și-a uitat numele.
Tu vrei să mă prinzi
cu argumente curbe și drumuri care nu duc nicăieri,
vrei să crezi că mișcarea e totul
și liniștea – un păcat.
Dar eu știu
că între o curbă și o lacrimă
se poate naște adevărul.
Când plec,
nu o fac din frică.
Pleacă doar cel care speră
că dincolo de parabole
există și un pas drept,
o umbră liniștită.
Și totuși,
în adâncul tău,
te aud încă o dată:
„Nu uita de parabolă.
Nu uita de sinusoide.”
Ca și cum ți-ai dori
ca tot ce este în jur
să se întoarcă spre tine.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
10) Virgil Teodorescu
Virgil Teodorescu
(1909–1987) a fost un scriitor avangardist român, membru al grupului „unu”
și colaborator apropiat cu Gherasim Luca, Gellu Naum, Paul Păun, Dolfi Trost.
Poezia lui, în prima parte, se remarcă prin:
- suprarealismul dens, uneori negru;
- juxtapuneri bizare de imagini, cu accent pe
incongruență și delir lucid;
- reflexe din limbaj științific, religios, erotic și
corporal – combinate într-un haos poetic voit;
- discursuri fragmentare, uneori teatrale, cu rupturi
neașteptate.
Mai târziu, stilul
său s-a temperat, dar nucleul avangardist a rămas recognoscibil.
🔴
„Trebuie să cauți – nu uita”
( în stilul lui
Virgil Teodorescu -anii '30–'40)
Mă trezesc cu
scheletul bibliotecii în gât.
Cineva a rotit aerul.
Într-un colț, un unghi moare cu spume.
Teoria curbei e
scrisă cu cerneală amniotică
pe burta unei pisici dissectate în vis.
Nu știu dacă te miști
sau e doar mirosul orb al propozițiilor tale
care fac bucle, fac rotocoale,
mă sugrumă cu o tăcere de sticlă elastică.
Gura ta — o conductă
spiralică
din care ies confuzii încălzite,
plăceri topologice,
idei păroase cu ochi de neon.
Ai scos un roi
dintr-un măr putred
și-l plimbi pe stradă ca pe un motan filozof.
Îmi spui: „Structura apei?
Bah! E o băltoacă logică.”
Ai desființat
geometria lui Platon
cu un ghem de fire nervoase,
ai înlocuit unghiurile drepte
cu o bășică de săpun în care pulsează o rugăciune.
Eu cad.
Pe șapte cărări,
în șapte direcții
care se unesc într-un punct rotund –
inima ta învârtindu-se într-o cutie de carton.
Dar tu,
din ecoul tău cu zimți,
îmi strigi cu o voce de gumă arsă:
„Nu uita de parabolă!
Nu uita de sinusoide!”
Iar eu, cu un șarpe
moale în buzunar,
mă întreb dacă nu cumva
panta rațiunii e doar un tobogan lipicios.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
11) Ted Hughes
– tensiune primitivă și natură în stare brută. (stil mitic, natural, visceral)
Opera: „Crow”, „Birthday Letters”.
Ted Hughes a scris cu
o viziune viscerală asupra lumii, în care natura, trupul și
animalitatea exprimă mai profund adevărul decât gândirea abstractă.
🔴
Elemente definitorii ale stilului Ted Hughes:
- Tensiune între rațiune și instinct, între cuvânt și
natură;
- Poemul e adesea o poveste ritualică, o scenă
arhaică, un mit al suferinței;
- Imagini violente, tăiate în carne vie: cioc,
sânge, spinare, os, cerb, corb;
- O privire cruntă, aproape neiertătoare, dar profund
adevărată asupra existenței.
🔴
Trebuie să cauți – nu uita
( în stilul lui
Ted Hughes)
Te-ai trezit cu capul
înfipt în pământ.
Ți-ai șlefuit gândurile cu limba,
ai scuipat colțuri de propoziții
până când aerul a început să sângereze.
Ai ros marginea
realității
cu dinții unui animal orb
care simte geometria ca o carne rece.
Ai spus:
„Lumea e rotundă –
ca o gură de lup în somn.”
Ai spus:
„Totul e curbat –
cum e o coastă când se frânge.”
Și ai început să
strigi
prin fiecare vertebră a ta,
prin fiecare unghi care se rupea
sub propria greutate.
Te-am văzut cum îți
croiești drum
printre idei ca printr-o pădure de spin.
Cum cu fiecare pas
scapi de pătratul rațiunii,
și intri într-un haos cu miros de fier ruginit.
Ai devenit o pasăre
cu aripi frânte care se învârte
într-un vârtej de sânge și noroi.
Ai început să alergi
cu mersul bețivului cosmic,
ca și cum Universul ar fi un șarpe
ce-ți urmărește călcâiul.
Ai urlat:
„Nu uita de parabolă!
Nu uita de sinusoide!”
Și ți-ai aruncat glasul în noapte
ca un topor în aer.
Iar eu,
om din carne,
cu oasele tremurând,
am pornit să caut unghiul cu vârful rotund.
Nu din credință.
Ci pentru că fusesem mușcat.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
12) Sylvia Plath – Stilul ei aduce o claritate violentă, o
luciditate incandescentă, un lirism rece ca o lamă. În poemele sale, logica
este devorată de trăire, iar confesiunea devine autopsie poetică.
🔴 Elemente definitorii
pentru Sylvia Plath:
- Imaginar
corporal brutal și tăios – sânge, piele, oase, oglindă, gheață;
- Obsesia
controlului și a disoluției – o femeie lucidă până la extincție;
- Simboluri
recurente – gura, aripa, inima, camera, sângele, gheața, metalul;
- Ton
confesiv, dar fără sentimentalisme – vocea este tăioasă, uneori strigăt,
alteori calm glacial.
🔴 Trebuie să cauți – nu
uita
( în stilul Sylviei Plath)
Mă trezesc.
Lumea este o cameră în care geometria a murit.
Aerul e rotund și tăios ca o sabie.
Ochii tăi – două ceasuri care au uitat ora exactă.
Tu vorbești.
Cuvintele îți ies din gură
ca niște păsări moarte,
pline de sânge și foame.
Fiecare frază
e o serpentină care mă învârte
ca pe un copil bolnav într-un leagăn defect.
Te cred, pentru că doare.
Spui că viața e un lichid –
amniotic, cerebral, invizibil.
Dar eu știu că e acid.
Că arde exact în burta propozițiilor.
Ai distrus unghiurile –
le-ai spart ca pe niște oglinzi
în care nu voiai să te mai vezi.
Ai inventat o lume curbată,
unde te poți ascunde.
Dar eu te-am văzut.
Cu pielea ta albă,
și venele făcând spirale ca în manualul de anatomie.
Cu inima ta
bătând ca o lamă sub gheață.
Și plec.
Nu pentru că m-ai învins,
ci pentru că ai făcut geometria să sângereze.
Iar eu port în mine o rană
care nu mai știe să fie unghi.
Și tu,
din spatele pereților moi,
strigi cu voce de metal subțire:
„Nu uita de parabolă.
Nu uita de sinusoide.”
Ca și cum asta ar fi ultima
rugăciune
a unui Dumnezeu
care se teme de liniile drepte.
KKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK
Din
partea Domnului Critic
1. Stilul poemului
– câteva caracteristici esențiale pentru orientare:
- discurs filosofic învelit în ironie;
- imagistică a geometriei și curburii ca metaforă
existențială;
- argumentare retorică fals-rațională, cu accente de
sofism intenționat;
- un „eu” liric discret, dar insinuant și înșelător;
- final aforistic, de ecou aproape sapiențial („nu
uita de parabolă…”).
2. Poeți români
compatibili stilistic cu acest poem:
- Ștefan Augustin Doinaș – pentru ideea
abstractizării lirice și construcția rațională a poeziei.
- Ion Barbu – pentru geometrizarea lirismului
și limbajul matematico-metafizic.
- Leonid Dimov – pentru imaginarul sinuos,
fantasticul cerebral.
- Mircea Ivănescu – pentru fragmentarismul
calm, reflexiv, absurdul cotidian.
- Gellu Naum – pentru avalanșa de imagini
deformate logic, stilul dedus poetic din haos și logică simultan.
B. Alte sugestii
românești:
- Mihai Ursachi – pentru speculația lirică și
absurdul înveșmântat în logică.
- Daniel Turcea (în partea mai experimentală,
pre-mistică) – pentru percepția formelor universale.
- Claudiu Komartin – în textele sale de
discurs interior hipermetaforic.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
3. Poeți
universali compatibili:
- Wallace Stevens – pentru geometria ideilor
și metafizica poemului.
- Paul Valéry – pentru tonul lucid și limbajul
conceptual transfigurat poetic.
- T. S. Eliot – în special în textele cu
caracter filosofico-existențial.
- John Ashbery – pentru fluxul discursiv
dezarticulat logic, dar poetic.
- Fernando Pessoa (mai ales Alberto Caeiro și
Bernardo Soares) – pentru ambiguitatea dintre reflecție și contemplație.
4. Sugestii pentru
variante stilistice (dacă se cere vreodată rescrierea poemului):
Dacă vom încerca să
adaptăm acest poem în alte stiluri, iată câteva direcții posibile:
Poet |
Variantă
sugerată |
Observații |
Ion Barbu |
Geometrizare mai
strictă |
Mai multă rigoare
în metafore matematice |
Gellu Naum |
Eliberare
imagistică onirică |
Limbaj mai
dezinhibat, metafore suprapuse |
Wallace Stevens |
Lirism ideatic cu
ton impersonal |
Poemul ar deveni
aproape eseistic și abstract |
Ștefan A. Doinaș |
Limbaj
alegoric-moral și rafinat |
Structura poemului
ar părea mai sobru și ordonat |
Pessoa (Soares) |
Flux de conștiință
filozofic |
Disoluție a Eu-lui
într-un discurs autoreflexiv |
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu