sâmbătă, 27 noiembrie 2010

6. Cei patru brăduţi în cruce

Cei patru brăduţi în cruce





1) Construcţia în primul cadran

a) Alegem unitatea de măsură: un pătrat mic ( celula acului de brad ); alegerea se justifică prin faptul că am găsit aceşti brăduţi cusuţi cu muşte mari pe suport de lână în lână , pe etamină , pe cânepă în cânepă şi incizaţi pe tâmpla sau pe umerii crucilor. Deci , unitatea de măsură este uşor neconvenţională, nefiind un segment , ci fiind un pătrat; totuşi pe axe numărăm lungimi de segmente şi acele brăduţilor vor fi din pătrate.

b) Scheletul construcţiei este format dintr-un sistem de axe rectangulare, de ajutor fiind prima şi a doua bisectoare – acele cele mai lungi ( şapte unităţi de măsură) ocupă – prin opoziţie – aceste direcţii; paralelismul acelor este determinat în cadrane opuse – I şi III , II şi IV. Tot pe aceste perechi se realizează prelungirea acelor ( reală sau virtuală ).

c) Distanţa dintre ace pe o axă – patru unităţi de măsură.

d) lungimea celui mai lung ac este de şapte ori rădăcina pătrată din doi , diagonala pătratului – celulă fiind inima acului.

e) Următorul ac este cu o diagonală ( a pătratului – celulă ) mai mic.

f) Calcule simple conduc la valoarea de 15 grade: măsura unghiului ABO = măsura unghiului AHO = măsura BAK = măsura unghiului QAH = 15 grade.

g) măsura unghiului BAH este de 120 grade – cât măsura unghiului unui hexagon regulat ( celula de apă ).



2) Simetria , vechimea şi semnificaţia

Bisectoarele şi axele sistemului rectangular sunt axe de simetrie, iar punctul O este centru de simetrie al întregii figuri.

Despre vechimea celor două simboluri : crucea şi brăduţul se cunosc destul de multe, iar combinaţia descrisă aici are o vechime trebuie determinată.

Crucea cu braţele egale înscrisă în pătrat , braţele - brăduţi; un simbol ce leagă pământul de soare prin zâmbetul vieţii ( permanentă prin înlocuirea părţilor ).

Această imagine – a celor patru brăduţi în cruce – o să fie pentru mai târziu, motiv de inspiraţie pentru pictorii iconari în a încadra imaginea Fecioarei cu Pruncul ( nu mai devreme de secolul al XII-lea ) , icoana ortodoxă – Rugul aprins are ca delimitare specială ( de impresiune şi determinare) tocmai conturul brăduţilor, iar culoarea verde dominantă ce trimite din ace în jur bucuria este preluată în alte registre tulburătoare.

Toată geometria celor patru brăduţi va fi preluată şi înfăţişată, o parte în vizibil sau va constitui scheletul ascuns al reprezentării – cealaltă parte.

de Grigore Rotaru Delacamboru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu