sâmbătă, 29 ianuarie 2011

52. Despre eroare

Despre eroare


Eroarea aşteaptă la cotitură

să ne regleze presiunea sanguină

să elimine durerile infecţiile dezechilibrul

cu infuzii de oxigen proaspăt

este calmat sistemul nervos

de la el ni se trage însingurarea

mersul bâlbâit nehotărârea şi frica

există scurgeri de energie benefică

şi adio alcalinizare a ţesuturilor

nu ai determinat nordul cum trebuie

nu eşti pe direcţia respingerii polilor

poate ai călcat în loc rău la ceas de obidă

hai că nu e sfârşitul mai curge vreme

trebuie să depistăm o formă de Yang

( semnalul acesta vine de sus )

să anuleze undele geomagnetice rebele ( yin-ul)

nu vom neglija nici părţile laterale

acestea se lovesc mai întâi de realităţile vieţii

apoi eroarea modifică unele gânduri

ieşi din şabloane un pic de zbor nu strică

zâmbetul ucide mânia dezarmează oştiri

însă mai presus decât oricare clipă

pastilă universală panaceu : eroarea.


17 ianuarie 1987

de Grigore Rotaru Delacamboru



Autor photo: R . G .

vineri, 28 ianuarie 2011

51. Ne grăbim

Ne grăbim


Valul aleargă spre ţărm să dispară

fluturele trece prin flacără - a sacrificiu

fulgul de nea cade la mine în palmă –

din dragoste

raza de soare intră-n celulă

sângele duce şi-aduce

precum apele precum vântul

călătorim încordaţi

siguri pe mişcările noastre

ne grăbim fără să luăm – aminte

că tânăra zeiţă a munţilor

scutură broboane de rouă pe ierburi.


14 aprilie 1972

de Grigore Rotaru Delacamboru



Autor photo: C. C. I.

50. Dualitatea ( 1 )





de Grigore Rotaru Delacamboru



marți, 25 ianuarie 2011

49. Apicultură ( 3 )

Apicultură ( 3 )

Zaharisirea si cristalizarea


Sunt doua procese diferite : a) numai mierea falsificată zahariseşte şi procesul constă în faptul că nu produce efect în toată masa produsului dintr-un anume vas , ci în diferite locuri din vas , adică un conglomerat mai pe la mijloc , altul mai spre suprafaţă, etc.

b) procesul de cristalizare se dezvoltă în tot conţinutul şi în toate părţile vasului; la început apare ca o ceaţa în vas , apoi mierea devine ca un fel de untură ce nu s-a întărit, dar în tot vasul. La finalul cristalizării se formează cristale mari , mierea se scoate anevoie din vas , după ani devine ca piatra şi albă ca zăpada – aceasta este mierea naturală,albinele nu au primit pe timpul culesului sirop de zahăr. Mierea care a zaharisit ( mierea falsificată ) nu ajunge aşa de dură şi de albă oricât timp ar trece. La cristalizare - cel mai mare cristal îl dă mierea de salcâm , la zaharisire cristalul este acelaşi în toate cazurile de miere – în sensul că miere sută la sută numai prin hrănire cu zahăr ar fi o crimă – o neregulă gravă cu acel apicultor. Insist ( la nevoie revin) : cristalizarea ( semn bun ) este una, iar ( zaharisirea ( semn rău ) este altceva. Ce este de la natură cristalizează, ce se completează cu zahar industrial ( indiferent sub ce forma introdus in miere ) zahariseşte.

Confuzia ( uneori numai prin limbaj ) dintre cristalizare şi zaharisire este universală … chiar lucrătorii domeniului amestecă termenii şi … DEX-ul.

Un consumator de elită cumpără numai miere cristalizată. Se mai spune că mierea de salcâm nu cristalizează niciodată; cristalizează cel mai târziu – după 18 luni de la recoltare şi formează cel mai frumos cristal dintre toate sortimentele de miere. A fost descoperită miere veche de 1000 de ani – credeţi ca era lichidă ? Cel mai puternic semn că mierea este naturală … la cristalizare apare in cristale mari.

Mierea cristalizată poate fi adusă la stadiul de lichidă: introducem vasul cu miere în apă caldă ( sub 40 grade ) ; peste această valoare mierea devine magiun – vitaminele şi alte principii ….dispar.


de Grigore Rotaru Delacamboru



Autor photo: R. G.

duminică, 23 ianuarie 2011

48. Poate este cel mai vechi desen incizat la rupestre

Poate că este cel mai vechi desen incizat la rupestre



Autor photo: R. G.

Se află în aer liber şi se pare că este făcut cu o unealtă de …. piatră. Cel mai mare pericol pentru acest desen îl reprezintă fotografii ( şi eu fac fotografii!): înlăturarea muşchiului de pe şanţul de incizie – poza să aibă contrast – reprezintă o foarte mare greşeală . Să mai vorbim de persoanele care folosesc soluţii acide sau albesc şanţul cu creta ?!

Este un simbol solar – încă nedescifrat.


de Grigore Rotaru Delacamboru

vineri, 21 ianuarie 2011

47. Cu Marin Sorescu

Cu Marin Sorescu

Clipele suspendate


Ne-am certat din cauza clipelor suspendate

tu doreai să aibă şi ele un loc

unde să aştepte reintegrarea

vezi bine ziceai din cauza lor

zilele devin mai scurte

nu ai timp nici să mănânci

dimineaţa cauţi cu lingura prin strachină

când ai ajuns cu ea la gură s-a înserat

pentru o asemenea zi ar fi bine

să-şi recapete rolul aceste clipe

dar nu are rost să le cauţi

lăsate de capul lor şi ele se topesc în neant

cum să ajungi până acolo să le aduci înapoi

dacă le-am face un adăpost

aici aproape de noi

altfel ar curge vremea.


15 martie 1987

de Grigore Rotaru

Delacamboru


Compozitie : Ay

miercuri, 19 ianuarie 2011

luni, 17 ianuarie 2011

44. Apicultură ( 2 )



Apicultură ( 2 )


Ramă parter pentru stupul cu un etaj; 12 rame - parter; 10 rame – etaj



Autor photo: R. G.

Dimensiunile ramei determină ca acest tip de stup să creeze condiţii asemănătoare celor naturale mai mult decât stupul orizontal;dimensiunile unui fagure ( ramă continuă) , pentru perioada înfiinţării unei stupine cu un număr foarte mare de stupi, fac acest model de carne cu randament bun.

La fagurii din natură elipsa formată prin ouat are axa mare pe verticală; iernarea este ideală pe un astfel de fagure. Stupul orizontal are această elipsă cu axa mare pe orizontală, iar la stupul multietajat elipsa verticală este tăiată de spaţiul dintre caturi. Se mai ştie că matca ouă pe suprafaţa unui fagure după legea spiralei …. începând din centrul fagurelui în rotocoale din ce în ce mai largi; aici matca are libertate mare faţă de ambele tipuri de stupi. Deci, producţia de carne a unui astfel de model este mare.

Dezavantaje: rama se manevrează mai greu şi din cauza dimensiunilor şi din cauză că având o suprafaţă mare – greutatea este mai mare. Centrifugă pentru astfel de rame nu există în comerţ , chiar dacă a scoate mierea din aceste rame de parter şi-ar avea rostul rar – la înnoirea fagurelui.

de Grigore Rotaru Delacamboru

43. Casa din vis

Casa din vis


Dacă o fi să ajungem pe un munte în vis

ne vom face o casă dintr-un lemn de cais

vai sculptată frumos numai forme rotunde

rătăciri în spirale onduleuri de unde

că vom scrie în semne o fantastică frază

pe la streşini şindrila o să pâlpâie-n rază

reci cascade în ţurţuri – chihlimbar de elită

cu ferestre de apă – apă vie vrăjită

iar în camera noastră să ne fie de bine

vom aduce văzduhul florii de mărăcine

ce vor zice vecinii ochii înrouraţi

nu mai e altă casă pe la noi prin Carpaţi.


14 martie 1987

de Grigore Rotaru Delacamboru





Autor photo: R. G.

duminică, 16 ianuarie 2011

42. Bârne de piatră la Cetăţeni

Bârne de piatră la Cetăţeni – scriere sau numai semne




Autor photos: P.R.




41. Situaţie

Situaţie


Chestiunea e minoră

două limbi măsoară-o oră

una singură nu poate

măsoară pe jumătate

pe o bancă stăm cuminţi

ţinem un afiş în dinţi

două linii două puncte

se anunţă zări defuncte

plumbu-i rece verticala

înalţă prin roată oala

totul este măsurat

chiar căderea în păcat

însă mărul rupt în două

cuprinde zare de rouă.


7 decembrie 1987

de Grigore Rotaru

Delacamboru



Autor photo: Ana C.

40.Perpetuum

Perpetuum


De bună voie

inima bate egal

pentru fiecare celulă

în aplauzele grele

ale celorlalte celule

din iarbă.


6 decembrie 1987

de Grigore Rotaru

Delacamboru




Autor photo: R. G.

sâmbătă, 15 ianuarie 2011

39. Despre mulţimi

Despre mulţimi


Stau în grădina suspendată a amintirilor

aici unde Semiramida a ieşit puţin la fereastră

arătând mulţimii un cub de gheaţă

valuri de vorbe vuiesc şi acum până departe

consider că nu am greşit

trec nişte roiuri de-albine

alung un fluture de pe buza paharului

beau din lichidul sălciu

apoi îmi ridic inima ca pe un cub

sângele se strecoară în interior

pe axa de simetrie a lumilor

mulţimea se risipeşte

cu dezamăgirea dezastrului în ochi.


5 decembrie 1987

de Grigore Rotaru

Delacamboru

38. Egalitate

Egalitate


Noi doi suntem egali în faţa materiei

dacă tu umfli baloane şi eu le sparg

caleaşca trece peste fâşii de cauciuc

fără zgomot la ultima staţie

tu săruţi caii pe frunte

eu le potrivesc potcoave noi

şi aşa suntem egali.


3 decembrie 1987

de Grigore Rotaru

Delacamboru

joi, 13 ianuarie 2011

37. Rocada

Rocada


Într-o seară pe lângă o moară de vânt

trecea Rocinante avându-l în şa pe Sancho

aşa ceva era de neînchipuit

ce şoc teribil pe biata Dulcinee

fiind încălcate multe reguli cavalereşti

chiar lumina se pregătea de - o eroare

aripile morii au înţepenit brusc

a rămas făina pe verticală

în jgheabul – burlan ca o coloană

albă drept mărturie.

Primul care s-a trezit din teribila transă

a fost morarul: Sancho

unde-i stăpânul – ce se întâmplă

L-am lăsat să conducă

insula mea fermecată.

După răspuns totul a început

să curgă normal.


14 aprilie 1977

De Rotaru Grigore

Delacamboru




Autor photo: R. G.

marți, 11 ianuarie 2011

36. Zonă cu încărcătură energetică deosebită

Zonă cu încărcătură energetică deosebită





( este posibil să măriţi imaginea )


Samaru – Podul lui Făiniş


Autor photo: Grigore Rotaru Delacamboru



luni, 10 ianuarie 2011

35. Deasupra realului

Deasupra realului


Mai vrednic decât prinţul de ciocolată

cameleonul cloceşte pompa centrifugă

şi va tria balansoare

o să fim martorii

războiului din fascicule

fiecare târăşte lentila

peste noroiul vechi de-atâtea ere

acum să privim florile carnivore

ori cum se ascund arlechinii

după hârtia creponată

ce le ţine loc de piele

fără buletin transparent

nu putem primi de la spălat

dosarul cu expuneri despre

cum se perforează un punct

la acest joc de glezne ar trebui

o câmpie cu pagini multicolore

dar ninge şi cameleonul e alb.


10 octombrie 1985

de Grigore Rotaru Delacamboru






Compozitie : Ay